2020. december 30., szerda

Így építsd meg a saját bullet journal füzeted nulláról - 2021 bujo kezdő oldalak

Pár napja megmutattam már, milyen lett a 2020-as év 12 témája a bullet journal-omban, most itt az ideje, hogy lerántsam a leplet a 2021-es felkészülésemről is. Az elkövetkező évre is találtam egy nagy, több hónapon átívelő témát, ami az egész évet végig fogja követni.


Az új évhez pedig új füzet is dukált, amit úgy döntöttem, idén saját magam fogok építeni, hogy jobban passzoljon a saját igényeimhez. (Eddig is félig egyedi füzeteket használtam, kicseréltem a borítót valami izgalmasabbra, ehhez is csináltam útmutatót videóval, megkukkantható itt.)

A következő bejegyzésben leírom, hogyan tudsz te is magadnak saját füzetet gyártani, illetve bevágtam egy nagyon jó videót is, ami alapján magam is megtanultam a csínját-bínját.

A 2021-es bevezető oldalaim:


Az idei nagy témám a könyvek lesznek, mivel az új füzetet egy meglévő könyv borítójába építettem bele. Minden hónap megkapja a maga kiválasztott könyvét, amit majd feldolgozok témává, pl. már most tudom, hogy a szeptember biztosan Harry Potteres lesz.

Az éves bevezető oldalak pedig egy általánosabb, kényelmes könyvtárakra hajazó stílust kaptak tőlem. Igyekeztem valami egyszerű de lélekmelengető témát kitalálni, így esett a választásom a világosbarna kraft-papír, arany zseléstoll, vékony fekete tűfilc (0,3-as vastagságút használtam) és egy neutrális barna ecsetfilc kombinációjára. A barna papírt lefőképp a tartalomdobozokhoz használtam, az ötletet Amanda RachLee decemberi témájában láttam, és nagyon megtetszett, szóval átalakítottam, hogy passzoljon a saját témámhoz.


A borító belső oldalát a nevem beleírására használtam, a könyves pecsétemet nyomtam bele, mint a kis könyvtáram többi tagjába. Idén próbaképp egy rácsfelosztó sablont is beemeltem, és már most egy csomót használtam, szóval egész biztosan fontos oldal lesz.

A címoldal után a szokásos áttekintő naptárat raktam. Ezen most nem újítottam, idáig is jól működött, nem volt szükségem rá, hogy újra feltaláljam a spanyol viaszt. A fontos dátumokat és szülinapokat pedig majd a most még fehér részekre fogom beírni.


Az egyetemi kurzusaimnak is szenteltem egy fél oldalt, mivel 2021-ben fogom előreláthatólag teljesíteni a mesterképzésem nagy részét. Az oldalpár másik felére pedig egy hála-követő került. Ez is újdonság nálam, de igyekszem majd minden hónapban legalább egy dolgot választani, amiért abban a hónapban különösen hálás voltam.

A fotós emlékeimnek rögtön két oldalpár is kellett, de annyira megszerettem ezt az ötletet 2020-ban, hogy 21-ben is mindenképpen szükségem volt rá. Ahogy a hónapok haladnak előre, úgy fognak betelni a kis kockák, amiket polaroid-képekre hajazó keretekbe raktam, alájuk nyomdázva a hónapok neveit. (A kisebb betűnyomdáim még az októberi témához vettem, de nagyon megszerettem őket, biztosan sokszor elő fognak még kerülni.)


Követő témában egyrészt újra megjelent a pixeles hangulat-tracker, másrészt egy nagyon hasonló kinézetű egészség-követőt is kipróbálok idén. Lévén nőnemű testbe kerültem, és felnőtt is vagyok (még ha mentálisan nem is teljesen), nem árt követni a havi vörös-hét alakulásait, de nem akartam csak ennek szentelni egy oldalt, így vegyítettem egy fejfájás-követővel, mivel az utóbbi időben sajnos sokat fájt a fejem.

A kedvenc italom a tea, és még áprilisban, a nagy karanténkezdeti semmittevésben egyszer leültem katalogizálni azt az 50+ fajtát, amit összegyűjtöttem, mióta Bécsben élek. Ez a táblázat (felfrissített tartalommal) 2021-hez is átmásolódott, használható akár itallapként is, ha vendég jön.

Az év eleji bevezető utolsó két oldala pedig megint csak két klasszikus, balra egy kívánságlistával (sajnos megvan az a tulajdonságom, hogy ha valaki kiadja nekem, hogy mondjak egy ajándékot magamnak, azon heteket kell ülnöm, így talán gyorsabban tudok majd válaszolni), jobbra pedig egy ajánlások-táblázat került, ahova már most érkeztek nevezők.

Ez lenne az én felkészülésem 2021-ra, vagyishát igazából csak a fele, mert a másik fele a könyves követőm, de az is olyan hosszú, hogy megérdemli a saját bejegyzését.

Így építs magadnak bujo füzetet:


Amire szükséged lesz:

- A4-es üres papír, ami vastagabb, mint egy sima fénymásolós (én 120 grammosat használtam), olyan színekben, amilyet csak szeretnél

- ponthálós fájl a gépeden, a kívánt lapméretre igazítva

- egy keménykötéses könyv, ami nagyjából A5-ös méretű (pl. a KMK-s kemények pont jó méretűek, egy 300 - 400 oldalasba kényelmesen belefér egy egész év is)

- sniccer/szike és fém vonalzó az oldalak méretre vágásához

- egy masszív körző vagy egy ár a lyukak kiszúrásához

- tű és a lapokhoz passzoló színű cérna a varráshoz

- ragasztó az elemek összeillesztéséhez (például egy folyékony barkácsenyv, gyorsan száradó, mindenképpen legyen strapabíró, hiszen ez fogja egyben tartani az egész füzetet)

Így fest oldalról a színes szépségem.

1. A borító leszerelése:

Elsőként kapd kézbe a könyvet, aminek a borítóját a naplód borítójaként szeretnéd látni. (Én az angol könyvtári kötésű Üvegtrónt használtam, lévén a kedvenc könyvem.) Belezd ki a könyvet a korábbi bejegyzésemben mutatott módon. A fontos, hogy a belső borítók kinyitható oldalai mindenképpen maradjanak egyben, erre fogod később ráragasztani az új belsőt. 

A beltartalomra innentől nem lesz szükség, max esetleg egy téma díszítéseként alkalmazható. De könyv, szóval olvasható is. (Ha nem könyvet, hanem egy neked jobban tetsző jegyzetfüzet borítóját használod, az is teljesen lehetséges, semmi különbség az eljárásban ez esetben sem.)

2. A nyomtatás és vágás:

Az általad választott papírra duplaoldalasan nyomtasd végig a ponthálós fájlt. Olyan sok példányt nyomtass, amilyen vastagra a füzetedet szeretnéd, majd ha eltér a kívánt méret a standard A5-től, nyesd le egy sniccerrel (vagy ollóval, ha nagyon ügyes vagy nyílegyenes vágásban) a felesleges részeket. 

Ha még keresed a neked passzoló nyomtatható ponthálós oldalt, júliusban csináltam magam is hozzá egy leírást, onnan leszedhető a kész verzióm, ami egy A5-ös füzetbe tökéletesen passzol.

Én hónaponként 5 lapot használtam (decemberben duplát, plusz 10 az éves bevezetőnek), mindegyiket más színnel, így első ránézésre is meg lehet különböztetni őket. De ha előre nem tudod olyan jól megtervezni, hány oldalra is lesz ténylegesen szükséged, legyen a füzet inkább egyszínű, így nagyobb a rugalmassága is.

3. A varrás:

Ez a művelet legnehezebb része, de egyáltalán nem olyan bonyolult, mint azt az ember első ránézésre hinné. Hogy a füzet szép laposan nyíljon ki, csoportosítsd a már megnyomtatott és méretre vágott lapjaid ötösével, hajtsd őket félbe, és sorakoztasd őket rendbe.

Sea Lemon videóját használtam ahhoz, hogy elsajátítsam a varrás részét, megmutatja, hogyan lyukaszd ki a lapkötegeket, hogyan varrd őket össze, hogy egyben is maradjanak, és végül hogyan ragaszd meg az éleket. A videó ugyan angolul van, de olyan jó a képanyag, hogy az magáért beszél, akkor is egyértelmű, ha nem érzed olyan magabiztosnak magad angolul. (Megjegyzés: a lyukak távolságának én nem 1 inch-et vettem, hanem 3 centit.)


Ha össze van varrva a füzet bele, akkor helyezd az asztalra, egy olyan alátétre, amit nem zavar, ha ragasztós lesz, és felülről terheld le valami jó nehézzel (én pl. egy fél könyvespolcot tornyoztam rá, de ilyenkor a legalsó könyv és a füzet közé tegyél még egy üres lapot, nehogy a könyv ragasztós legyen). A nehezék célja, hogy leszorítsa a gerinc tájékát, mert az még a varrás után is kicsit vastagabb, mint füzet többi része.

Ha áll a torony, kend be a gerincet jó vastagon a ragasztóval (én egy sima ecsettel pingáltam fel, de ne lepődj meg, nagyon sok ragasztó kell hozzá, hogy alaposan befedjen mindent). Ha az megszáradt, menj rá a biztonság kedvéért még egy réteggel. A hobbienyv, amit amúgy a suliban a modellépítéshez is használok, elég masszív ahhoz, hogy essen később szét, de elég rugalmas is ahhoz, hogy gond nélkül ki tudd nyitni. (Én a Ponal Express-t használom.)

4. Az összeszerelés:

Innen visszakanyarodtunk ismét az első belinkelt bejegyzésemhez. Ha szeretnél, ragaszthatsz be könyvjelzőt a már száraz gerincre (én nem csicsáztam túl, úgyse látszik kívülről, egy nagy plecsni festő-ragszalaggal nyomtam oda).

A videómban mutatott módon ragaszd be az új füzetbelsőt a korábban kibelezett borítóba, megint pakold rá a nehezéket, míg meg nem szárad, és már kész is a saját füzeted. Ha pedig szeretnél még egy kis extra erőt a két rész összeillesztésébe, összeragaszthatod a belső borító nyíló felét a füzetbelső első oldalával.

(Ha magát a borítót is magad szeretnéd megszerkeszteni, természetesen az is lehetséges, Sea Lemon csatornáján ahhoz is van több oktató videó, hogyan csináld, egyet követve már magam is gyártottam egyet, az egyik barátnőm saját naplójához.)

Ez lenne a (kissé hosszúra sikeredett) leírásom arról, hogyan gyárts magadnak egyedi bullet journal füzetet a nulláról. Némi kézügyességet azért igényel, de nem a világ legbonyolultabb dolga, ha zoknit stoppoltál mát be sikeresen életedben, akkor ez sem fog gondot okozni. Ráadásul összeségében olcsóbban is jössz ki a végén, mint a legtöbb boltban kapható bujo füzettel.

Holnap ebben az évben még egyszer utoljára jelentkezem, összefoglalni az elmúló évet könyvek és blog tekintetében. Addigis jó tervezést, jó barkácsolást és egy jobb új évet, mint az idei volt.

Love,
Kalamaj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése