2020. május 28., csütörtök

Így készíts magadnak egyedi bullet journal füzetet

Már nagyjából két éve vezetem a saját bullet journal (bujo) határidőnaplóm, de már az elején feltűnt, hogy maguk a füzetek kinézetre nem olyan extrák. Még a legjobb papírminőséggel bírók is külsőre teljesen egyszerűek, egyszínű bevonattal. Persze, meglehet, hogy valakinek pont ez a zsánere, de nekem kellett még egy kis extra hozzá, így nekiálltam saját magam gyártani a füzeteim.


Íjedelemre semmi ok, ez a bejegyzés nem arról fog szólni, hogyan kössön magának az ember a nulláról egy teljes jegyzetfüzetet, a következő gyakorlat bárki által elvégezhető különösebb kézügyesség nélkül.
Már rég tudom magamról, hogy hatalmas jegyzetfüzet-mániákus vagyok, hegyekben állnak nálam a különféle méretű és mintázatú jegyzetfüzetek. Talán pont ezért nem voltam annyira elégedett a készen kapható bujo füzetek külsejével (egy pofás Archer & Olive-ért pedig nem szeretném azt a 10+ ezer forintot kitalicskázni, mégis csak egy jegyzetfüzetről van szó), és kezdtem neki a kreatívkodásnak.

A következőkre lesz szükséged:

2 jegyzetfüzet: egy ponthálós és egy, aminek a borítóját fogjuk használni
     (fontos: mindkettő egyforma méretű legyen belül, az A5 a legegyszerűbb)
     amit én használtam: ponthálós a Flying Tiger-ből (olcsó, de jó minőségű), Mardekár premium füzet

sniccer: ha esetleg nem akar rendesen magától elválni

ragasztó: folyékony, a legjobb a barkácsenyv, amivel fát és papírt lehet ragasztani
     amit én használtam: Ponal Express enyv

nehezék: hogy jól le tudd préselni a száradáskor
     amit én használtam: fél polc könyv

Ha minden kellék megvan, így tudod összeilleszteni a két füzetet:



1. A szétszerelés

Fogd meg az egyik füzetet (én a ponthálóssal kezdtem, hogy ha valamit elrontok, ne rögtön a szépet tegyem tönkre), és nyisd ki az első pontozott lap és a belső borító vastagabb, de már szabadon álló lapja között. Itt van a pontozott rész (a tényleges jegyzetfüzet) beleragasztva az amúgy különálló borítórészbe. A cél az, hogy itt a kötést feloldjuk, és akkor a tejes közepe kivehető anélkül, hogy bármelyik rész használhatatlanná válna.

Fogd meg a két lapot az alsó sarkoknál, és kezd széthúzni őket (óvatosan, de elég erővel ahhoz, hogy a köztük lévő ragasztót eltépd. Egész addig húzd, míg mindkét fél laposan elfekszik. Füzettől függően esetleg itt keletkeznek már lyukak a két lap között, ez nem baj, sőt pont ezt akarjuk.

Esetleg már ennyivel is szét tudod húzni a két részt teljesen. De ha vannak helyek, ahol nem akaródzni, akkor ehhez kell a sniccer. Húzd végig óvatosan a két rész között, hogy teljesen elváljanak, de óvatosan, nehogy belevágj valamelyik félbe.

Ha az egyik oldalon sikerült teljesen elválasztani a beltartalmat a borítótól, akkor ismételd meg a másik oldalon is, hogy ki tudd venni a teljes belsejét.

2. Az ismétlés

Ismételd meg az 1. pontban leírtakat a másik füzettel is, míg van két üresen árválkodó borítód és két borítótlan jegyzetfüzeted.

3. A részletek

Szedegesd le a széthúzásnál esetlegesen rajtamaradt papírmaradékokat. (Az nem baj, ha egy vékony réteg rajta marad a másik lapból ott, ahol össze volt ragasztva, úgyis oda fog a visszaragasztott másik fél kerülni, és az le fogja takarni, csak ha esetleg szabadon kiáll belőle valami, azokat simítsd el.)

Esetleg áttehető a nem-pontozott füzet könyvjelzője a pontozottba is, legtöbbször ezek csak egy kis darab papírral vannak rögzítve a gerincen. Ezt húzd le, és nyomd át a másikra.

Ha esetleg befesténéd a pontozott füzet lapszéleit, azt is most javaslom, egyszerűbb most, különben jobban kell majd vigyáznod a borítóra is.

Ha a széthúzásnál a  belső első lapja túl meggyengült a ragasztó helyénél, akkor ezt tépd le, a másodikkal is pont olyan jól fog működni. (A Tigeres bujo füzetekben hátul bele szoktak nyomtatni pár oldal dolgot, amit én nem szeretek, ezeket is ki szoktam tépni, mielőtt megint összeragasztom őket.

4. A ragasztás

Innetől csak a végső (szebb) borítóra és a pontozott belsőre lesz szükség. A másik két felet használhatod gyakorlódarabnak, de aktív részt nem fognak képezni a végső darabban.

A ragasztóval húzz egy vékony csíkot a belső fél első oldalára, nagyjából olyan szélesen, mint ahol korábban a ragasztás volt (kb 3-5 miliméter is elég, hogy benn tartsa az új tartalmat). Ne legyen túl sok, különben nagyon átnedvesíti a lapot, és kiszakad, mielőtt megszáradhatna, de túl kevés se, különben nem ragad össze, egy jó miliméter vastag hurka nagyjából elegendő. Ezt a hurkát kicsit kend szét az adott szélességen.

Illeszt a felállított belsőt a a borítóhoz, a gerinc széléhez, oda, ahol a korábbi belső is volt. Én általában a belsőt hajtom le a borítóhoz, de fordítva is lehet (borítót fel a füzethez), ha az neked kényelmesebb.

Ellenőrizd, hogy pontosan illeszkedik-e a két él egymáshoz (és hogy jó irányba áll-e minden, egyszer majdnem sikerült a könyvjelzőkkel felfele beragasztanom), majd hagyd néhány percet állni, hogy a ragasztó kicsit elkezdjen kötni.

Ismételd meg ezeket a lépéseket a másik oldalon is. Itt az egyszerűbb, ha a belső fekszik, és a borítót "csukod rá" arra.

5. A szárítás

Ha van a füzetednek gumija, vagy bármilyen zárómechanizmusa (mágnes, ilyesmik), akkor azt zárd rá. Helyezd le az asztalra (az irány mindegy).

Ha meggyőződtél róla, hogy minden jó irányban áll, és a ragasztó mindenhol fogja a két rész közötti teret, akkor pakolj valami nehezet a füzetre. Én ehhez egy nagy halom könyvet használtam. Ez segíti összepréselni a két részt, hogy a ragasztó jól összekösse őket, és ne essenek később szét.

Hagyd 10-15 percet legalább így állni (vagy annyit, amennyit a ragasztód a száradáshoz ír, de 10 percnél semmiképp se kevesebbet). Ezután leveheted a nehezéket. Az első átlapozásnál óvatosságot ajánlok, nehogy rögtön a használat előtt szétessen valami. De ezután használható rendesen, mint egy hagyományos jegyzetfüzet. Én a sajátjaim nem kímélem, nyűvöm őket, mint bármilyen más füzetet, és eddig még egyikkel sem volt később baj.

Így tudsz tehát saját ponthálós jegyzetfüzetet gyártani magadnak két füzetből, ha szeretnél egy kicsit díszesebb köntöst a bujo-dnak. Remélem hasznos ez a kis útmutató (és remélem a videón minden látszik, a telefonommal vettem fel). Ha bármelyik lépéssel kapcsolatban még lenne kérdésed, írj egy kommentet, szívesen tovább segítek.

Legközelebb vasárnap érkezik új bejegyzés, akkor a májusomat fogom összefoglalni a hónap utolsó napján. Bujo témában egy hét múlva érkezik új bejegyzés, akkor bemutatom azt a nagy felvezetőt, amit az új bujo füzetemben rajzoltam fel (aminek az elkészültét itt végigkövethettétek).

További bujo témájú bejegyzéseket a Bujo fül alatt, vagy ezen a linken olvashattok.

Addigis kellemes hóvégét mindenkinek, és jó barkácsolást!

Love,
Kalamaj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése