2020. április 23., csütörtök

DIY határidőnapló kreatívkodóknak - Bullet journal bevezetés

Még januárban dobtam fel először a blogon a bullet journal témát, akkoriban egy A6-os füzetet használtam fel ahhoz, hogy olvasónaplót gyártsak magamnak a bujo-technikával. (Innetől a bujo rövidtés fog szerepelni a bullet journal teljes neve helyett.) Most kicsit tovább megyek, átlépve a könyves témán, és bemutatom nektek a rendes bujo-m, amit egyfajta határidőnaplónak használok.

A bal oldalit leszámítva a többi füzetet én magam eszkábáltam össze egy sima ponthálósból, és egy olyan jegyzetfüzet
borítójából, ami jobban tetszett.
Aki nem tudja, mi is egy bujo, a felállás igen egyszerű: fogsz egy ponthálós füzetet (innen a bullet elnevezés, ami ugyebár angolul a pontocskákat jelenti), és abba felrajzolod magadnak a határidőnaplód, vagy éppenséggel bármit, amit így nyomon akarsz követni.



Jómagam már közel két éve vezetem a saját bujo-m, a kezdet óta már a harmadik vaskos füzetet töltöm meg. Ez idő alatt kialakítottam a saját rendszerem, ami nagyban hasonlít a klasszikus elrendezésre, amit a letöbb bujo-blogger és -youtuber is használ, de a saját szükségeimhez passzintva. Pont ez a legnagyobb előnye egy bujo-nak egy hagyományos, bármilyen papírboltban kapható előrenyomtatott határidőnaplóval szemben, itt saját magad szabod meg, milyen tartalmak kerülnek bele, és minek mennyi helye van.

A következő bejegyzésben bemutatom, hogyan néz ki egy hónapnyi előkészületem az áprilisi oldalak példáján:

1. A téma

Minthogy mindent maga szab meg az ember, így semmi sem kötelező, de a legtöbben megadunk egy kerettémát, mikor felvázolunk egy hónapot. Ez lehet egy egyszerű színválasztásól a legkomplikáltabb művésziességig bármi. Én úgy döntöttem még januárban, hogy az első félévnek egy nagy, összefüggő témát fogok adni, amire a hónapok hivatkozni fognak. Ez a nagy téma a hét főbűn lett, amiből minden hónapban egynek az interpretációját rajzolom meg (vagy egyes esetekben kettőt egyben összevonva, hogy egy se maradjon ki). Áprilisra az irigység jutott, amit (mint a többit is) elég metafirkusan vettem, a féltékenység zöld szemeként, amit metálos zöld papírból vágtam ki.

2. A havi felvezető

Szokásosan minden hónap elején van pár oldal, ami olyan dolgokat foglal össze, amire egész hónapban szükség van.

A feliratokat angolul írom, mert legelőször angol nyelvű bujo-közösségben fordultam meg.
A saját rendszerem mindig egy duplaoldalas címlappal indul, amin mindig kicsit több a rajz és díszítés, mint a sima oldalakon, esetleg még egy idézet is, mert ez testesíti meg a hónap témájának lelkét. A címlapot mindig egy duplaoldalas naptár követi, ahova be tudom írni a legfontosabb eseményeket (de tényleg csak a legfontosabbakat), és egyben látom a hónapot.

A havi felvezető legfontosabb elemei talán a követők. Mindenki maga tudja, mikre van szüksége itt, én egy általános tennivalók-listát, egy blogos tervezőt és néhány tevékenységet használok (olyanok, mint mozogtam-e eleget, kreatívkodtam-e, vagy olvastam-e eleget). De persze mindenkinek másra van szüksége, aki például imád sütni, az valami azzal kapcsolatosat fog hozzátenni.

3. A heti tervezők

A havi felvezetők fontosak ugyan, de a tényleges oldalmennyiségnek csak kis részét alkotják. A nagy része a heti tervezők. Vagyishát a legtöbben hetekre bontják, de akinek olyan sok mondandója van, hogy egy-két-három nap fér csak ki egy oldalpárra, az megteheti, hogy úgy osztja be.

Íme három az ehavi heti oldalakból. Igyekszem minden héten más-más dizájnt találni, hogy ne váljon unalmassá.
Jelenleg, mivel olyan sok tennivalóm nincs, csak a hét napjainak rajzolok kis dobozokat, plusz egy általános jegyzetek-dobozzal, de egy régebbi felállásban, mikor az egyetem miatt több mindent kellett követnem, sokkal több dobozt használtam.

4. A mellékes

Egy bujo nem féltétlenül csak határidőnapló, olyan tartalmakat is bele lehet rakni, amit egy sima kaledárba nem. Láttam már embereket, akik rajzgyakorlófelületnek használták a bujo-jukat, vagy egy-egy tematikus listát írtak össze.


A karantén miatt felszabadult rengeteg időmet részben arra használtam, hogy katalogizáljak pár dolgot, így a lakásban lévő könyveket és a teakollekciómat (vagy 45 különféle teám van, nem normális, tudom). De ennél sokkal prózaibb dolgokra is lehet használni a plusz oldalakat, mint a kiadás- és vacsoratervező oldalaim. A lehetőségek tárháza szó szerint végtelen.

Persze az imént bemutatott oldalak csak példák, és azt tükrözik, hogyan vezetem én a saját bujo-m, mások máshogy csinálják, és az ő szokásaik is pontosan annyit érnek, mint a sajátom.

Valaki még vezet bujo-t, vagy valami hasonlót? Szeretnétek, ha a továbbiakban rendszeres poszt lenne az épp aktuális témám bemutatása? Írjátok meg a kommentekben! Ha valakit érdekelnének a korábbi hónapok témái, a blog instagram-oldalán rendszeresen osztok meg képeket róla. Link hozzá a Kapcsolat fülön. Az olvasónapló pedig itt elérhető.

Legközelebb hétfőn jelentkezem, akkor visszatérek a normális, könyves témákhoz. Addig is napsütéses hétvégét is sok-sok kreativitást.

Love,
Kalamaj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése