2020. január 23., csütörtök

Rajzolj magadnak olvasónaplót - Bullet journal másképp

Az egyetem miatt az elmúlt pár évben mindig ötfelé állt a fejem, és mindig elfelejtettem valamit elintézni, vagy egy vizsgajelentkezést időben megejteni. Szerencsére soha nem lett belőle nagy baj, de tavaly októberben úgy döntöttem, ez így nem mehet tovább, itt az ideje berendszerezni mindent egy jegyzetfüzetbe.
De egy sima, előrenyomtatott határidőnaplót nem akartam, mert az nem volt épp a legideálisabb felosztás a szükségleteimnek. Így fogtam hát bele a saját bullet journal-om vezetésébe.

Aki esetleg nem tudná, mi is az a bullet journal, az egy sima jegyzetfüzet, ami vonalazás helyett négyzetrácsra utaló pontozott lapokból áll. Ebbe a füzetbe magadnak tudod kialakítani a megfelelő boxokat, amikre szükséged van (például, ha vezetni akarod a kiadásaid a sima határidőnaplón túl ennek is helyet tudsz benne szorítani). Magyarországon még nem találkoztam ugyan a koncepcióval, de személy szerint nagyon hasznosnak tartom, a rendszerezés mellett az ember kiélheti a rajzolgatós hajlamait is (ugyanis minden hónapnak megadhatsz egy témát, és kidiszítgetheted). Ha felkeltette esetleg az érdeklődésedet, rendszeresen posztolom a blog insta falára a saját bujo-m fotóit, pillants rá nyugodtan (link a Kapcsolat fül alatt).

Idén a sima napló mellett nyitottam egy olvasónaplónak szánt bujo-t is, ahova rendszerezni tudom, mit olvastam, hogyan állok az olvasós kihívásokkal, és melyik könyv hogyan tetszett. Ezt szeretném most megmutatni nektek, és esetleg ötletet adni.
(Előre megjegyezném, az alapot angol nyelven rajzolom fel, mert a bujo-közösség nagyja inkább amerika táján tanyázik, és velük így tartom a kapcsolatot. De a képek alatt odaírtam a fordítást )

Fordítás
Bal oldal: Csak még egy fejezetet!
Jobb oldal: Olvasónapló 2020
A borítóoldal:

Mindig egy díszesebb borítóoldallal kezdem, ahová szép betűtípussal felrajzolom a címet, meg a duplaoldal másik felére egy idézet-jellegű szöveget írok. Az én témám az arany 1920-as évek, arany és fehér zseléstollal és fekete fénymásolópapírkivágásokkal értem el ezt a képet.

Fordítás
Bal oldal: Sok könyv, kevés idő
Jobb oldal: Célok
Az összefoglaló:

A következő oldalon összeírtam az eléredő céljaim és kihívásaim: heti egy könyv, 12 hónap 12 könyv, Maas-maraton, kipipálható boxokkal. A bal oldalon ismét egy idézetes rajz. A felső és alsó bordűrt mintás ragasztószalaggal csináltam, a bujo-khoz gyakori díszítő alapanyag.

Fordítás
Heti egy könyv
Van, hogy nem fér ki minden egy oldalpárra
ilyenkor természetesen a következőn folytatom.
Fordítás
A legjobbak
Fordítás
12 hónap 12 könyv
Fordítás
Maas-maraton

A kihívások:

Mindhárom olvasós célomnak különféle stílusban rajzoltam meg az alapját. Ahol már tudtam a fix könyveket, ott megint pipálhatós lett, a heti egy könyvnél pedig beírós dobozok. Bármely bujo-nál a szükség alakítja a formát, ahhoz igazítjuk a díszítést.

A legjobbak:

Maradt még egy fél oldalam a heti egy könyvnél, ide rajzoltam a top 5 legjobb olvasmányt.

Fordítás
Leginkább akart

A várakozás:

Hogy számon tudjam tartani, melyik nagyon várt könyv mikor jelenik meg, rajzoltam két dulpaoldalt nekik, ahova hónap szerint be tudom írogatni őket. Ezek nem kaptak túltolt díszítést, természetesen teljesen egyszerűen is lehet az oldalakat tartani, nem muszáj rajzolgatni.

Fordítás
Cím: Olvasási követő
Jobb oldal szöveg: nem olvastam
A nyomonkövető:

Természetesen ami a leginkább érdekel, hogy nyomon kövessem, melyik nap mennyit olvastam. Egy táblázatot rajzoltam neki, 12 x 31 kocka az év minden napjának egy. Az egyes kockákat úgy színezem ki, amennyit aznap olvastam. Három lehetőséget adtam meg magamnak: legalább egy óra, legalább három óra, nulla olvasás. Egy A6-os füzetbe, amit ehhez használok, pont belefér fektetve. A rendes bujo-mhoz amúgy A5-öset használok, így több fér egy oldalra.

Fordítás
Bal oldal: Cím, Gondolataim
Jobb oldal: Író, Sorozat, Imádtam, Szerettem, Utáltam

Az értékelés:

És persze a leendő tartalom nagyja: Az egyes elolvasott könyekről felmerülő gondolataimat egy ilyen duplaoldalra tudom lerni, kezdve az általánostól egészen a részletesbe: mit imádtam az adott könyvben, mi volt, amit jónak tartottam benne, és mi volt az, amit kifejezetten utáltam benne. Emellett egy öt-csillagos rendszert is bevezettem, ahol első ránézésre látom az értékelésem. Az a tervem, hogy ezeket az oldalakat majd a bloghoz is aktívan használni fogom, sokkal egyszerűbb lesz majd a könyvértékeléseket megírni, ha előtte már papírra vetettem a gondolataimat.

Ez lenne a könyves bullet journal-olvasónaplóm. Remélem adtam valakinek kedvet hozzá, hogy esetleg kipróbálja. Talán az év hátralévő részében is tudom magam tartani hozzá, és nem csak elkallódik valahol.
Ha örülnétek, ha több bullet journal-os posztot is írnék, írjátok meg a kommentekben, érdekes lenne, ha elterjesztenénk Magyarországon is.

A következő betervezett poszt hétfőn várható, de lehet, hogy kicsit meg fog csúszni, hétfőn az egyetemmel kapcsolatban is intéznem kell. Igyekszem időben kihozni, aztán meglátjuk, mi lesz.
A legközelebbi viszontolvasásig:

Love,
Kalamaj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése