2020. szeptember 17., csütörtök

5 magyar ifjúsági könyv, ami megérdemelné, hogy kötelező olvasmány legyen

Jó-jó, tudom, hogy sokat savazzuk a kötelező olvasmányokat, meg is értem, hiszen nagyon nem annak a korosztálynak íródtak, akiknek a torkán minden évben igyekszenek a felelősök lenyomni őket, de attól még lehet köztük jókat is találni. Például az utálat egyik fő célpontja, A kőszívű ember fiai nekem személy szerint annak idejét nagyon tetszett. De csak azért, mert én akkoriban mellette franciául, németül és latinul is tanultam, így megértettem azokat a poénokat is, bármiféle lábjegyzet nélkül. Viszont ez nem várható el minden egyes hetedikestől, így nem is csoda, mennyire fujjolnak a kötelezőkre. (Mondjuk a gimi alatt ránkerőszakolt elvont drámák már nekem is sokak voltak, na.)


Ebben a listában igyekeztem 5 olyan ífjúsági könyvet összeválogatni, ami egyrészt nekem is jeleltős mérföldkő volt a könyvmolysági előmentelemben, másrészt magyar írók/írónők művei, és azzal, ha ezeket emelnénk be a kötelezők közé, nemcsak az ifjúság olvasási kedvének tennénk jót, hanem a kortárs magyar írókat is jócskán támogatnánk.

Persze ez a lista teljesen szubjektív, lehet, hogy másnak pont más könyvek jelentették a mindent fiatalabb korában.

1. Böszörményi Gyula - Leányrablás Budapesten

Igazából bármelyik Böszörményi-könyvet említhetném, lehetetlen számomra kedvencet választani. Az Ambrózy-sorozat első része mellett azért döntöttem, mert ezt már amúgy is rengetegen ismerik és szeretik, és viszonylag új, szóval hozzájutni is sokkal könnyebb, mint mondjuk a Gergő-könyvekhez.

Mivel ez egy történelmi színtéren játszódó, és azt alaposan megkutatott regény, még az akkori korhoz is hozzá lehetne csapni, mindenképpen élvezetesebben mutatja be a századforduló Budapestjét, mint egy standard törióra. (Az egész sorozatról írtam pont most Augusztusban, az értékeléseim elérhetőek ezen a linken.)

2. Leiner Laura - A Szent Johanna gimi

Bár meglehet, hogy ez se a legfrissebb csóka, és a diákélet azóta már jelentősen változott (és nem is volt teljesen olyan a mi időnkben sem, mint amit az írónő elképzelt magának), de attól még megvan az a jó kis nosztalgikus beütés, mikor szembejön velem a könyvesboltban.

Ugyan vannak ebben a témában minőségre jobb könyvek (például Tavi Kata Nyitótánca nekem jobban bejön), de egyik sem éri el a Szent Johanna mára már ikonikussá vált státuszát. Legalábbis a mi időnkben igazi őrület volt körülötte, teljes szüneteken keresztül hallgattam, ahogy a lányok kürölöttem Cortez-ről áradoznak.

3. On Sai - Apa, randizhatok egy lovaggal?

Hogy egy olyan is bekerüljön a felsoroltak közé, ami nem egy sorozat része, muszáj szót ejtenem erről a könyvről is. On Sai többi könyvét is nagyon csípem, a Calderon-on végigizgultam magam, de egy sem ragadott annyira magával, mint a lovagos.

Azon túl, hogy a nyelvezete fenomenális és hanyatt gurultam tőle a nevetéstől, a története is jócskán ott van a szeren. Sikeresen ötvözi a fantasy-világot, napjaink Budapestjét és a sci-fi-re hajazó elemeket, nyakon öntve két imádnivaló főszereplővel, akik között rendesen működik a kémia. Hjaj, most kedvem lett újraolvasni.

4. Berg Judit - Rumini

Hogy a még fiatalabb olvasóközönségnek is kedvére tegyek, negyedik helyre a Ruminit sorolom, bár nem határolnám el a sorozatot csak gyerekeknek. Nincs abban semmi szégyen, ha felnőtt fejjel mesét olvas az ember. Nálunk anyum olvasta fel az öcséimnek estimeseként Rumini kalandjait, mikor kicsik voltak, de annyira bevonzott engem is, hogy én is odacsüccsentem.

Nevezhető tipikus fiús könyvnek, nyilván szívesebben is olvasnák, mint egy hercegnőkről szólót (bár 2020 van, nem ítélkezünk senki felett, ha mégis), de egy klasszikus utazós kalandleírásról van szó, mindenki szereti az olyat. Nem véletlen, hogy már angolra is lefordították.

5. Kemese Fanni - A napszemű Pippa Kenn

Ennek a sorozatnak a harmadik részére már évezredek óta várok, és bár nem hiszem, hogy még lesz belőle valami (de Kemese Fanni, légyszi-légyszi cáfolj ebben meg), attól még örökre kedves helyet fog elfoglalni a szívemben.

A Pippa Kenn-be akkor botlottam bele, mikor éppen nagy YA disztópikus-hullámon voltam, akkortájt élte fénykorát az Éhezők viadala is, és ahogy ez a könyv meg van írva és az a rettentően szűk szereplógárda részletesen ki van dolgozva, az mesteri. Nem a legmozgalmasabb alaptörténet, mégis tűkön ülve tartja az olvasót, és nem engedi el, még miután a könyv végére is ért. Nem a leghíresebb magyar könyv, de mindenkinek csak ajánlani tudom.

Ez lenne azaz öt könyv (vagyis leginkább sorozatkezdő kötet), amit én beajánlanék kötelező olvasmánynak, ha az én kezemben lenne a döntés. De sajnos nincs, így csak álmodozni lehet róla, milyen remek történeteket is lehetne a diákok elé tárni. 2020 van, jó dolog ugyan a múlt és a törénelem ismerete, de azért ki lehet abból is szakadni, hogy folyton a 100 évvel ezelőttre sírjuk vissza magunkat, és körül lehet nézni, manapság milyen jó könyveket adtak ki.

Legközelebb hétfőn fogok jelentkezni, egy újabb könyvértékeléssel. Addigis kellemes hétvégét és jó olvasást.

Love,
Kalamaj

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése